Naar hoofdcontent

Zomertraining recreanten

Kees Jongman, coördinator van de HIJC-recreanten vertelt over het nut van SOT en waaraan je moet blijven denken tijdens de zomertraining.

Zomertraining recreanten

De winterperiode is weer ten einde en de zomertraining staat voor de deur. De SOT gaat beginnen. SOT? Schaats Ondersteunende Training. Volgens de kenners, de toppers, de basis voor het volgende schaatsseizoen.

Hiermee wordt niet alleen het werken aan je conditie bedoelt, wat natuurlijk wel heel erg voor de hand ligt. Voor sommigen is ook het starten en de explosiviteit van belang. Voor anderen de duurtraining en voor de allrounder zullen beiden belangrijk zijn. Misschien nog wel veel belangrijker is het trainen op de kniehoek (diep zitten), het overkomen (de val beweging en heupinzet), de bochtentechniek (beentje over) en het schaatsen vanuit je rompstabiliteit (core stabiliteit). Hiervoor zijn veel trainingsmiddelen en trainingsvormen ter beschikking en iedereen kiest op zijn of haar manier zijn of haar wijze van trainen.

Zo zullen er, in het zomerseizoen, onder de vlag van de Hengelose IJsclub weer verschillende trainingsvormen worden aangeboden. Op Combibaan Hengelo kan geskeelerd worden en er zal weer droogtraining worden gegeven waarbinnen er aan kracht, conditie en techniek zal worden gewerkt. De wielrengroepen gaan fietsen met afwisselend duur- of circuittraining.

Wat je ook gaat doen, alles zal gericht zijn op het komende schaatsseizoen. Dus je fietst niet om wielrenner te worden, je skeelert niet om skeelerraar te worden, je gaat niet hardlopen om atletischer te worden of je doet geen droog- of krachttraining om miss of mister Universe te worden, maar alles zal gericht zijn om het volgend schaatsseizoen er weer klaar voor te zijn. Training om makkelijker, technischer en beter te gaan schaatsen.

Dus leden en trainers, denk bij elke training aan schaatsen. Fiets alsof je schaatst, skeeler alsof je schaatst, doe intervaltraining alsof je schaatst, loop hard, sprint, hink, til, stoot uit, skip, trip, flip alsof je aan het schaatsen bent. Ga je dit voorjaar weer de tuin in om te spitten, te snoeien, te poetsen en te vegen? Denk aan je kniehoek, je zijwaartse afzet, je valbeweging, je heupinzet, je rompstabiliteit, je beenritme, gewicht achterop, en je bochten techniek.

Maar het belangrijkste is dat je plezier beleefd aan je training en met je trainingsmaten, dat je gezond sport en dat je in de loop van de zomer denkt; ‘ging de ijsbaan maar weer open, dan kan ik voelen, merken en beleven hoe fijn het is om weer te kunnen schaatsen.’

Veel plezier.

Kees Jongman
Coördinator HIJC-recreanten en vertrouwenspersoon

De trainingen op Combibaan Hengelo starten vanaf maandag 16 april.
De fietstraining is 29 maart gestart.

 

 
Mocht u het niet eens zijn met de publicatie van een foto kunt u dat per e-mail kenbaar maken aan de webmaster (webmaster@hijc.nl). De foto wordt dan zo snel mogelijk verwijderd.

Volgende artikel

Algemene ledenvergadering HIJC
Algemene ledenvergadering HIJC
Algemene ledenvergadering HIJC

Vorige artikel

Blij dat ik rij!
Blij dat ik rij!
Blij dat ik rij!

Naam:
Email:
Onderwerp:
Bericht:
x